Destination: Ghana

lørdag den 2. oktober 2010

כּstenden – bכּכּkכּכּ

Det er vigtigt at kunne gøre sig forståeligt globalt, derfor prøver jeg nu at lære sproget fantse, det er et sprog jeg vil kunne bruge i mange sammenhænge, eller.. og jo hernede – meget vigtigt.

Forleden gik jeg lige ind i børnehaveklassen, jeg skulle ikke have dem, men tænkte altid godt lige at vise sig, måske snuppe et par tips med fra de andre undervisere, det fik jeg. Tro ikke du kan vise dig ubemærket, før jeg vidste af det stod jeg selv for klassen, hvilket vil sige 39 børn i alderen 2 – 5 år.
Pernille, måske du altid har sagt at jeg kan klare hvad som helst, der minder om en udfordring – den tro holdte mig oppe, da jeg i 37 grader bagende solskin ville lege alle mine kyllinger kom hjem, som blot var introduceret for børnene dagen inden, inkl. 4 voksne. Men det lykkedes, dog blev et par af ungerne sendt tilbage til klassen, men jo troen holdte mig oppe.

Men udfordringer dem får jeg her i Ghana, ligesom for 5 dage siden da jeg havde skrevet et supert indlæg, og i det jeg ville offentliggøre det, blev jeg smidt at nettet. Knap så heldigt når man skriver det direkte derinde, så jeg skriver her stille og roligt i Word, uden frygt for at blive smidt af.

Jeg har prøvet at skrive løbende til billederne, da jeg ikke er tosset med det her opsamlings noget, det bliver så opremsende – så jeg gør det ikke. Fra i morgen har jeg ikke fri internet mere, så kan ikke rigtig sige hvornår jeg opdatere jer igen, men nu ved i jo også jeg har det godt hernede, ikke? Så er det vel fint.
Men jeg har kastet mig i en masse projekter selvfølgelig, det gen med går der får tingene til at vokse, det findes også hernede, sjovt nok.

I mandags startede jeg et sy-hold op med de store børn, som på sigt skal producere nogle moderne tørklæder med afrikansk print, som så skal sælges i Danmark. Så er der temaaftenerne, hvor jeg overnatter sammen med en anden frivillig, hvor vi laver aktiviteter der er lidt mere ud over det sædvanlige. Jo, udendørsaktiviteter i klasserne, en slags idræt/bevægelse, er det også blevet til og ekstra undervisning til dem der har svært ved at læse – som har stor personlig betydning, at jeg kan give igen på den konto.
I næste uge skal jeg ud og besøge Ghanas svar på social psykiatri, jeg har hørt en del om det, nu må vi se hvordan det er der og måske jeg lige kunne klemme lidt mere frivilligt arbejde ind i weekenderne, jeg er jo ikke kommet for at holde badeferie.. og jeg skal nok passe på mig selv.

Appropo badeferie, jeg var i pool i dag, hvor nogen af Bakami familien tog med (min hostfamilie), selvom de ikke kunne svømme prøvede de, fantastisk oplevelse, sikke en glæde.


Så udover jeg igen ville fatte mig i korthed, blev det langt – selvfølgelig kan begrebet korthed diskuteres.

Så når jeg i overskriften skrev bכּכּkכּכּ - jeg har det godt. Glæder mig til at høre fra jer derhjemme, i er savnet at i ved det.. Jeg er ene mand/..kvinde, jeg skriver til jer, alle jer/.. mange lad mig hører hvordan i går og har det.


Kæmpe krammer////K

PS: Marie, mit visum er gået igennem, kommer ikke hjem før… Så hold mokaierne kolde indtil

2 kommentarer:

  1. Hej Kathia
    Herligt at læse dine noter - a, opremsning bliver det - men det er alligevel helt anderledes end en opremsning hjemmefra Horsens, så bliv ved!

    Og ja, pas godt på dig selv, der er jo kun 'en af dig. Og der er ikke så mange trofaste støtter dernede til at hjælpe med at samle trådene - nå - det var en rigtig MOR - pas på dig selv bemærkning - jeg ved det! Men alligevel......

    Jeg kan lige se dig med alle mine kyllinger komme hjem..... griner.... ha det gidt - skriv endelig igen!

    KH B

    SvarSlet
  2. Hej Kathia Dejligt du har fulgt min opfordring til at skrive lidt også - billeder siger rigtig meget men også godt at høre lidt på den anden front. Skønt at du trives, og får en masse på opleveren, det var jo også en del af meningen, ik`? Spændende at høre om du har fået jobbet i Dk når du kommer hjem, ved du noget pt? Ønsker dig en fortsat god tid i det skønne Afrika. Knus og tanker Elsebeth

    SvarSlet